MENUNGGU ZURIAT 10 TAHUN, INI 4 IKHTIAR UNTUK MENGANDUNG / PEROLEHI ZURIAT CARA KAMI

    Saya nak kongsikan cara kami berusaha untuk perolehi zuriat. Perkongsian yang agak panjang ini penting untuk difahami oleh suami dan isteri agar tahu bagaimana proses kandungan berlaku, dapatlah mengambil langkah sebaiknya. Dahulu kami pernah tulis berkenaan perkara ini. Boleh baca DI SINI

    Sebelum itu, saya ucapkan terima kasih kepada semua kerana berkat doa dari kalian, akhirnya kami dikurniakan seorang puteri yang comel yang kini berusia 2 tahun, membesar dengan sihat.

'Buah zuriat'. Sejauh mana keberkesannannya tidak dapat dipastikan. Yang pastinya, kita usahakan dahulu.

    Kami masih tidak lupa juga ada dari kalian yang ketika ke tanah suci masih ingatkan tentang kami dan bawa balik "buah zuriat" kepada kami, mendoakan kami di hadapan kaabah, memberi air zam-zam, produk kesihatan dan kata-kata nasihat. Kami amat hargainya! Terima kasih!

    Penantian selama 10 tahun bukan tempoh yang pendek. Jadi, perkongsian ini hanyalah berdasarkan pengalaman kami. Tidak menjanjikan kejayaan kepada anda, namun apa salahnya anda mencuba.

    Jadi, saya akan cuba tulis sehabis padat yang boleh. Cara kami usaha, saya dapat simpulkan terbahagi kepada 4 peringkat :

1. Doa.
2. Usaha.
3. Tawakkal.
4. Redha.

1. DOA :

- Mulakan usaha anda dengan doa. Ada 3 kaedah utama kami amalkan cara berdoa meminta zuriat..

A. Baiki solat dan cukupkan solat yang wajib. Dengan solat, kami dapat berdoa sebanyak 2 kali setiap kali solat.

Berdoa didalam hati ketika setiap kali sujud terakhir. Selesai solat pula berdoa sekali lagi. Bermakna dalam sehari akan minta dikurniakan zuriat sekurang-kurangnya 10 kali (2 kali doa X 5 waktu solat).

Bayangkan dalam masa 10 tahun, berapa kali minta doa? Jangan jemu meminta dengan Allah..

B. Berdoa di hadapan Kaabah. Kami masih belum mampu menjadi tetamu Kaabah. Saya yakin ramai juga yang belum mampu. Caranya, setiap kali ada rakan-rakan yang ada rezeki ke sana, kami kirimkan doa zuriat. Kami tak kirimkan barang pelik-pelik daripada mereka. Terima kasih kepada yang tidak lupa mendoakan kami di hadapan kaabah!

C. Minta orang lain doakan kami dikurniakan zuriat terutamanya doa dari ibu, bapa dan orang-orang yang baik.

Masa awal perkahwinan dahulu kami agak marah jika ada yang sinis bertanyakan hal zuriat. Memang hati agak pedih apabila kerap ditanyakan hal zuriat, malah ada yang memerli seolah-olah kita tidak mahukan zuriat. Ada yang bergurau kasar mengatakan saya mati pucuk dan mandul. Tak kurang juga ada yang suruh saya kawin lagi. Kuota ada 4 kan? Wau seronoknya. Kikiki..

Tetapi, bersabarlah.. Apabila dah lali dengan sindiran, kami kembali sedar bahawa kami tidak dapat ubah mulut dan sikap orang. Kami ubah cara kami.

Setiap kali kami ditanya tentang zuriat, kami tidak memberi jawapan sarkastik atau sinis. Kami cuma menjawab "Allah belum beri rezeki anak, tolonglah doakan kami diberikan zuriat, manalah tau berkat doa kalian".

Sekali lagi, terima kasih atas doa-doa kalian untuk kami.

2. USAHA.

- Lanjutkan doa anda dengan usaha tanpa lelah. Saya bahagikan kepada 3 kaedah.

A. Tradisional.

- Cari perawat islam, darussyifa dan tukang urut untuk merawat hal-hal seperti pelancaran peredaran darah, membetulkan rahim, kebatinan, gangguan jin dan lain-lain.

- Mungkin di arus kemodenan pada masa kini, anda tidak percaya dengan hal mistik. Namun, anda perlu percaya hal berkaitan syaitan dan jin kerana ianya ada disebut di dalam kitab suci Al-Quran.

- Selain dari rawatan di atas, kaedah tradisional yang lain akan diberi oleh perawat seperti mengambil jamu yang dirumus khas untuk fungsi tertentu. Mengambil herba dan makanan tertentu untuk meningkatkan kesihatan dan kesuburan seperti kurma, kekacang dan lain-lain.

B. Moden / Klinikal.

- Kebanyakan rawatan akan ditumpukan kepada isteri kerana sistem peranakan wanita / sistem reproduktif wanita lebih kompleks, manakala masalah utama lelaki yang perlu disemak cuma kualiti sperma sahaja.

- Fahami dahulu bagaimana proses mengandung berlaku. Saya terangkan berdasarkan pembacaan dan pemahaman saya. Betulkan jika saya salah.

- Secara ringkasnya untuk membolehkan isteri mengandung, memerlukan sperma (air mani lelaki) bersenyawa dengan ovum (telur wanita).

- Oleh itu sperma perlu sihat dan aktif, ovum pula perlu sihat, besar dan matang. Dua2 dah sihat baru ada chan untuk bersenyawa.

- Ovum atau telur wanita pula hanya ada beberapa tempoh tertentu sahaja dia matang iaitu beberapa hari selepas datang haid. Jika ovum matang tidak bersenyawa, dia akan mati dan keluar sebagai haid.

- Jadi sebaiknya semak tempoh matang ovum isteri dan lakukan hubungan kelamin ketika ovum sedang matang selang 1/2 hari.

- Maaf agak terbuka agar anda dapat memahami prosesnya. RUJUK GAMBARAJAH. Saya besarkan huruf untuk keypoin. SPERMA suami yang dilepaskan ke dalam FARAJ isteri akan berenang melalui UTERUS(RAHIM) dan melalui TIUB FALLOPIAN dan sampai ke OVARI.

- Ovari ni ialah kilang telur wanita. Jadi, jika ada awek yang kata 'pecah ovari' tu, cepat2 la bawa g spital. Kikiki..

- Apabila SPERMA dah sampai di OVARI, sperma tadi akan cari OVUM(TELUR WANITA) yang sihat dan matang. Kemudian bersenyawa.

*** Sekiranya berjaya bersenyawa, haid wanita akan datang lambat.

- Apabila dah berjaya bersenyawa dan sampai tempohnya, ovum tadi (masa ni dipanggil zigot) akan keluar melalui tiub fallopian pergi ke rahim. Dia akan menampal dan melekat di dinding rahim.

*** Sekiranya berjaya melekat di dinding rahim, sepatutnya isteri anda telah mengandung. Tak boleh lasak2 di awal2 melekat kerana ovum tadi masih boleh tercabut dan keluar melalui faraj. Jika tidak tercabut dan membesar dengan baik, tahniah anda bakal dapat zuriat.

- Jika tercabut atau gagal menempel dan keluar, dia akan keluar sebagai ketulan lendir yang mungkin isteri anda pun tak perasan (bergantung kepada saiz/umur sperma+ovum bersenyawa). Tak lama kemudian haid pun akan datang seperti biasa.

OK, DAH FAHAM BAGAIMANA PROSESNYA?

- Jika tak faham, baca semula. Jika dah faham, rawatan klinikal akan bermula dengan perkara asas dahulu iaitu kesihatan SPERMA (lelaki) dan kesihatan OVUM (perempuan).

- SUAMI : Doktor akan melakukan ujian makmal terhadap sperma anda. JANGAN MALU untuk buat ujian ini! ini penentuan kelelakian anda. Doktor akan uji peratus sperma yang sihat dan aktif.

- Sekiranya sperma yang sihat dan aktif mencukupi, maka rawatan akan ditumpukan kepada isteri sahaja. Jika kualiti sperma bermasalah, doktor akan berikan rawatan susulan.

- ISTERI : Doktor akan semak kualiti ovum anda pada hari subur anda. Hari subur ialah beberapa hari selepas anda kering haid. Kiraan hari subur setiap orang tidak sama.

- Kilang telur atau ovari akan di scan menggunakan sejenis alat yang dilalukan di perut anda(antar pusat ke kemaluan). Kedudukan kilang telur ialah di sekitar kiri kanan pinggang anda, bawah sedikit dari pusat. Anda akan dapat melihat berapa banyak telur yang ada dan saiz telur yang ada melalui skrin monitor.

- Sekiranya telur tidak cukup besar pada hari subur, atau telur tidak banyak, doktor akan memberikan suntikan hormon penggalak untuk suburkan telur dan beberapa kaedah lain.

- Sekiranya sperma berkualiti, telur pula berkualiti, tetapi masih gagal mengandung, doktor akan semak pula laluan dari faraj ke kilang telur mungkinkah ada masalah untuk sperma sampai ke kilang telur. Ujian cecair akan dibuat untuk menguji laluan.

- Rawatan susulan bergantung kepada kes anda. Ada yang bermasalah dengan ketumbuhan fibroid, ada cyst, ada gangguan hormon yang merosakkan sperma, ada yang dinding rahim tidak kuat, asal senyawa je, luruh..

- Jika mampu, anda boleh mencuba rawatan IUI. Kaedah rawatan ini ialah ovum akan dirawat sehingga cukup matang. Pada hari ovum matang, sperma suami akan diproses didalam makmal, hanya yang sihat dan aktif sahaja akan diambil.

- Sperma yang telah dipilih tadi akan disuntik menggunakan alat khas ke dalam rahim isteri dan dibiarkan berenang masuk ke ovari bersenyawa secara semulajadi dengan ovum. Jadi, sperma tadi tidak lagi perlu lalu faraj dan serviks(permukaan rahim), doktor bantu shortcut perjalanan sperma, itupun sperma yang sihat sahaja.

- Kos semasa kami buat dahulu di UIA Kuantan kalau tidak salah sekitar RM3,000+ + untuk sekali rawatan termasuk ubat dan hormon. Saya tidak ingat kos sebenar.

-Jika nak murah, dapatkan rawatan IUI di hospital Kerajaan. Namun tidak banyak hospital Kerajaan yang sediakan rawaran IUI. Yang pernah kami buat dahulu cuma di Hospital Putrajaya.

- Rawatan lebih anvance ialah IVF, namun kosnya melebihi RM10,000 sekali rawatan. Kami tidak pernah buat.

- secara ringkasnya IVF ialah ovum(telur wanita) yang terbaik akan dikeluarkan dari ovari isteri dan disenyawakan dengan sperma suami yang terbaik didalam tabung.

- Ni yang orang kata "bayi tabung uji" tu. Tetapi tak ada la sampai jadi bayi didalam tabung tu.

- Apabila sperma dan ovum tadi telah berjaya disenyawa dan berkembang dengan baik, ovum tadi akan dimasukkan kedalam rahim isteri.

- Jika berjaya menampal dan bertahan di dinding rahim, insyaAllah akan mengandung..

C. Gaya hidup dan gaya pemakanan.

- Gaya hidup dan gaya pemakanan perlu diubah kepada lebih sihat.

- Belajar terima hakikat belum ada zuriat. Belajar senyum dengan kata-kata dan sindiran orang. Semunya untuk anda lebih tenang dan redha.

- Apabila anda tenang, tekanan anda akan berkurangan. Stress adalah salah satu lunca produktiviti sperma dan ovum terganggu. Sebab itulah pentingnya anda belajar menjadi tenang.

- Makanan perlu seimbang untuk menghasilkan sperma dan ovum yang berkualiti.

- Buah dan sayur wajib ada dalam diet.

- Saya berikan susu formula kepada isteri. Ada susu khas untuk merancang kehamilan, boleh juga minum susu untuk ibu mengandung dan menyusu. Jika nak lebih ekonomi, beli sahaja susu tepung dutch lady yang untuk family.

- Susu sebagai penambah nutrisi yang mungkin tidak cukup dengan tabiat pemakanan kita seharian.

- Saya juga berikan variasi kekacang sebagai snek sperti badam, gajus, pistascios, walnut. Semua ni tengok duit dalam poket. Jika tengah kering, kacang tanah pon ok sahaja.

- Kurma juga sangat bagus kerana kaya dengan zat besi. Kami amalkan minum susu suam bersama kurma dan kekacang setiap pagi.

- Elakkan atau kurangkan makanan fast food, junk food dan makanan diproses kerana makanan-makanan ini mempunyai pelbagai penambah perisa, aditif, pewarna dan pengawet yang mungkin mengganggu hormon tubub serta mengganggu kesuburan sperma dan ovum.

- Sesekali nak bedal fast food dan junk food apa salahnya. Cheat day la katakan. Kikiki

3. TAWAKKAL.

- Doa dah, usaha pun dah macam-macam buat tanpa jemu. Jiwa anda pun dah tenang, tidak lagi stress dengan mulut orang.

- Ketika ini, tiada lagi daya sebagai manusia biasa. Maka serahkan segala urusan kepada Allah.

- Sekiranya Allah nak beri, dia akan berikan pada waktu yang tepat.

4. BERSABAR DAN REDHA.

- Redha ni lebih kurang pasrah dengan ketentuanNYA. Terima seadanya..

- Setelah macam-macam rawatan yang isteri saya lalui, sampai satu masa saya bawa isteri saya ke tepi pantai dan berborak perihal zuriat.

- Saya kata kepadanya, kita telah berusaha tanpa jemu. Telah makan macam-macam produk, telah lalui macam-macam rawatan. Jadi, kita perlu terima jika tidak dikurniakan zuriat.

- Saya ajak isteri hentikan segala rawatan. Berehat dari segala rawatan selama setahun. Saya nak isteri saya berehat dan nikmati hidup. Cuti niaga setahun!

- Kami enjoy our life. Pergi zoo, pergi makan sana-sini, pergi jalan sana-sini, berkelah hujung minggu.

- Disamping itu kami masih meneruskan rutin pemakanan yang sihat.

- Setelah hampir setahun berehat dari sebarang rawatan, kemudiannya kami cuma sekadar melakukan rawatan tradisional. Itupun sekadar untuk refresh badan seperti mengurut, buat air penawar.

Akhirnya kami dikurniakan anak. Kami pun tidak tahu rawatan yang mana satu memberi kesan. Yang pastinya, terima kasih atas doa anda.

Maaflah artikel ni panjang. Terpaksa tulis panjang agar penyampaian saya dapat difahami terutamanya part rawatan klinikal tu. Bagi saya part tu agak mustahak terutamanya cek kualiti SPERMA dan OVUM untuk anda buat.

Saya doakan kalian dikurniakan zuriat dalam masa terdekat..

    Saya selalu mengajak rakan-rakan yang belum perolehi jodoh dan belum perolhi zuriat agar nikmati kehidupan yang ada pada hari ini. Jika hari ini anda belum punyai jodoh, maka nikmati kehidupan bujang anda sebaiknya. Jika hari ini anda belum punyai zuriat, maka nikmati kehidupan berdua-duaan bersama pasangan anda sebaiknya. Jika hari ini anda telah punyai zuriat, maka nikmati kehidupan dengan pasangan dan zuriat anda sebaiknya.

    Jangan sia-siakan kehidupan anda dengan melayani kekecewaan sepanjang masa disebabkan tidak perolehi zuriat. Kekecewaan tidak akan mengubah apa-apa. Sebaliknya kegembiraan, ketenangan dan usaha anda akan memberikan semangat yang positif kepada diri anda.

Sekian, jangan lupa subscribe channel Youtube saya di SUNAN ( https://www.youtube.com/c/SUNANofficial ) . Terima kasih.

www.sunan.my

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih kerana memberi komen/cadangan kepada Sunan.my. Kami akan berusaha membalas secepat mungkin. Bantu support kami dengan subscribe channel Youtube SUNAN di https://www.youtube.com/c/SUNANofficial dan jangan skip google ads.

Instagram